Δευτέρα, 29 Οκτωβρίου 2012

Άσκηση και Καθημερινότητα (Γ' Μέρος):
Άσκηση και Περιβαλλοντολογικές Συνθήκες


Στα προηγούμενα δύο μέρη μιλήσαμε για την γενική προετοιμασία και την έναρξη της συστηματικής άσκησης. Υπάρχουν όμως πολλοί περιβαλλοντολογικοί παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψιν, οι οποίοι μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την  απόδοση μας αλλά ακόμα και την υγεία μας στην συστηματική άσκηση και στον τρόπο εκτέλεσής της. Οι βασικότεροι είναι:
· Ζέστη 
· Κρύο 
· Υψόμετρο 
· Ατμόσφαιρα 


Ζέστη 

Η κανονική θερμοκρασία του ανθρώπινου σώματος είναι 37ο C. Κατά την διάρκεια έντονης σωματικής δραστηριότητας το σώμα παράγει μεγάλες ποσότητες θερμότητας που πρέπει να διαχυθούν για να διατηρηθεί η θερμοκρασία του σώματος. Αυτό πετυχαίνεται κυρίως με την εξάτμιση του ιδρώτα. Σε περίπτωση που το περιβάλλον ταυτόχρονα είναι και υγρό τότε η διαδικασία της εξάτμισης δυσκολεύει. Όμως ο αθλούμενος θα πρέπει να έχει επαρκή ενυδάτωση για να μην παρουσιασθούν φαινόμενα όπως αφυδάτωση, θερμοπληξία, κράμπες κ.α.! Γενικές οδηγίες σε περίπτωση άσκησης σε θερμό και υγρό περιβάλλον είναι: 

· Αντικατάσταση υγρών τακτικά (½ λίτρο νερό πριν, κατά την διάρκεια ανά 15-20 λεπτά περίπου 200ml και μετά την άσκηση ½ λίτρο νερό) 
· Σταδιακή έκθεση σε ζεστό περιβάλλον 
· Πρωινή ή απογευματινή ώρα της δραστηριότητας 
· Ανοιχτόχρωμα και πορώδη ρούχα 
· Ξεκούραση ανά τακτά χρονικά διαστήματα υπό σκιά 
· Καπέλο σε περίπτωση άσκησης κάτω από τον ήλιο 
· Σε οποιαδήποτε σωματική ενόχληση διακόπτουμε την άσκηση 

Κρύο 

Στην φυσική δραστηριότητα στο κρύο έχουμε ως στόχο την διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος και την αποφυγή υποθερμίας ή κρυοπαγημάτων. Σε περίπτωση ύπαρξης αέρα λαμβάνονται περισσότερες προφυλάξεις. Γενικές οδηγίες σε περίπτωση άσκησης σε ψυχρό περιβάλλον με άνεμο είναι: 

· Όταν ο παράγοντας ψύχος-άνεμος είναι πολύ μεγάλος η άσκηση περιορίζεται ή αναβάλλεται. 
· Κατάλληλη ένδυση ® ελαφριά ρούχα σε πολλά στρώματα παρά ένα βαρύ ρούχο, ένα πορώδες αντιανεμικό και κάλυψη σημείων ευάλωτα σε κρυοπαγήματα (π.χ. χέρια με γάντια). 
· Καλό είναι ο ασκούμενος σε ψυχρό περιβάλλον να παραμένει όσο το δυνατόν πιο στεγνός. 

Υψόμετρο 

Η ικανότητα για έντονη σωματική άσκηση μειώνεται καθώς αυξάνεται το υψόμετρο λόγω της χαμηλής πίεσης του οξυγόνου και ταυτόχρονα έχουμε αύξηση του ρυθμού αναπνοής και των καρδιακών παλμών. Για αυτό η προσαρμογή πρέπει να γίνεται σταδιακά με προσοχή (στην καλύτερη περίπτωση απαιτείται το λιγότερο δύο εβδομάδες) και η λήψη του νερού πρέπει να είναι επαρκής. 

Ατμόσφαιρα 

Πολλοί ρυπαντές όπως το όζον, το μονοξείδιο του άνθρακα, η γύρη, καθώς και διάφοροι μικροοργανισμοί μπορούν να μειώσουν την σωματική απόδοση και σε μερικές περιπτώσεις να προκαλέσουν προβλήματα υγείας. Σε περίπτωση αύξησης των επιπέδων αυτών των παραγόντων (ανάλογα την εποχή γίνεται ενημέρωση μέσω των δελτίων καιρού) γίνεται τροποποίηση της άσκησης, ειδικά σε ορισμένες ομάδες ατόμων. Σε πολύ υψηλά επίπεδα αυτών των παραγόντων η άσκηση πρέπει να αναβληθεί. Σε τέτοιες περιπτώσεις η άσκηση πρέπει να εκτελείται μέσα σε κλειστούς χώρους νωρίς το πρωί ή αργά το απόγευμα.


Σαββάδης Βασίλης
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής
Personal Trainer
E-mail: bill_sav@mycosmos.gr





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου