Παρασκευή, 2 Νοεμβρίου 2012

Άσκηση και καθημερινότητα (Δ' Μέρος):

Άσκηση και διατροφή

Τώρα περνάμε στο τέταρτο και τελευταίο μέρος το οποίο ασχολείται με το «καύσιμο» που θα χρειαστεί ο οργανισμός μας για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις «απαιτήσεις» της άσκησης. Αυτό δεν είναι άλλο από την Διατροφή!


Η καλή και σωστή διατροφή αποδεδειγμένα μας προσδίδει την βέλτιστη υγεία, άρα και καλύτερη ποιότητα ζωής. Ταυτόχρονα η συστηματική άσκηση για να εκτελεστεί αποδοτικότερα χρειάζεται και την κατάλληλη «ενέργεια» (θερμίδες) η οποία προέρχεται αποκλειστικά από την διατροφή μας. Υπάρχουν περίπου 50 θρεπτικά συστατικά στις τροφές που θεωρούνται ουσιαστικά για την ανάπτυξη του σώματος και τις διαδικασίες συντήρησης και αποκατάστασης. Αυτές ταξινομούνται σε έξι κατηγορίες: 

· Υδατάνθρακες (κύρια πηγή θερμίδων και ενέργειας) 
· Λίπη (πηγή ενέργειας και «μεταφορείς» βιταμινών A,D,E και K) 
· Πρωτεΐνες (βασικό δομικό υλικό των μυών) 
· Βιταμίνες (απαραίτητες για καλή υγεία και ευεξία) 
· Μέταλλα και ιχνοστοιχεία (ρύθμιση ποικίλων σωματικών λειτουργιών) 
· Νερό και άλλα υγρά (διατηρεί του ισοζύγιο του νερού στο σώμα και είναι σημαντικό για πολλές σημαντικές λειτουργίες του σώματος) 

Όλα τα προηγούμενα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο και να χωρίζονται μέσα στην ημέρα στα γεύματά μας. Σε περίπτωση κάποιας πάθησης ή κάποιας άλλης ιδιαιτερότητας επιβάλλεται να συμβουλευόμαστε τον οικογενειακό γιατρό μας και έναν διαιτολόγο/διατροφολόγο. Σε περίπτωση που κάποιος θέλει και χρειάζεται να πάρει κάποια συμπληρώματα διατροφής (πολυβιταμίνες,σίδηρο κ.α.) θα πρέπει να συμβουλεύεται πρώτα τον γιατρό του. 

Για να μπορούμε να σχεδιάσουμε ένα σωστό και ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής χρησιμοποιούμε την πυραμίδα διατροφής που σχεδιάστηκε για να μας προσφέρει καθοδήγηση για την κατάλληλη επιλογή των θρεπτικών τροφών και σε τι ποσότητα. 

                       

Οι ημερήσιες θερμιδικές ανάγκες κάθε ατόμου είναι διαφορετικές ανάλογα με την ηλικία, το φύλο, την μυϊκή μάζα, την άσκηση, το κλίμα, την ορμονική κατάσταση κ.α. 

Οι ατομικές θερμιδικές μας ανάγκες μπορούν να προσδιοριστούν με διάφορα τεστ (π.χ. βασικού μεταβολικού ρυθμού) που μπορούν να εκτελεστούν με την βοήθεια διαιτολόγου/διατροφολόγου και σε συνδυασμό με τους προηγούμενους παράγοντες που αναφέρθηκαν μπορεί να γίνει ο κατάλληλος υπολογισμός. 

Οι κύριες πηγές θερμίδων είναι τρεις, οι υδατάνθρακες, τα λίπη και οι πρωτεΐνες. Οι συνιστώμενες τιμές της ημερήσιας διατροφικής πρόσληψης τους για έναν μέσο άνθρωπο είναι:
  • Υδατάνθρακες 60-65%
  • Λίπη 20-25% 
  • Πρωτεΐνες 15%
Συμπερασματικά με την βοήθεια της σωστής διατροφής μπορούμε να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής, την καλύτερη απόδοση στην φυσική δραστηριότητα αλλά ταυτόχρονα μειώνουμε κατακόρυφα τον κίνδυνο εμφάνισης πολλών ασθενειών, όπως καρδιοπάθειες, σακχαρώδη διαβήτη, εγκεφαλικό κ.α. 
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!

Σαββάδης Βασίλης
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής
Personal Trainer
E-mail: bill_sav@mycosmos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου