Τρίτη, 1 Ιανουαρίου 2013


ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΜΕ ΜΠΑΛΑ BOSU

Μια κλασική μπάλα BOSU

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Καλή Χρονιά με υγεία, ευτυχία και πολύ.....προπόνηση!
Μέχρι τώρα έχουμε μιλήσει για αρκετές περισσότερο ή λιγότερο γνωστές μεθόδους προπόνησης ώστε να διαλέξουμε αυτή που μας ταιριάζει καλύτερα συνολικά. Η πιο κλασική μέθοδος προπόνησης είναι η προπόνηση αντιστάσεων, με τα γνωστά σε όλους μας φυσικά....βάρη! Όμως έχουμε αναφερθεί ήδη σε άλλες τρεις που κερδίζουν έδαφος και προτιμούνται συνεχώς από όλο και περισσότερο κόσμο. Η μία μέθοδος μας θυμίζει τους αθλητές Ενόργανης Γυμναστικής στους κρίκους (προπόνηση με ιμάντες), η άλλη εκμεταλλεύεται την τριβή (Flowin), μια άλλη ασχολείται με την ενεργητική δόνηση πάνω στους μύες (Galileo, Powerplate). Όλες έχουν ως κοινή συνισταμένη το ότι ενεργοποιούν ταυτόχρονα ΠΟΛΛΕΣ μυϊκές ομάδες! Σήμερα θα προσθέσουμε ένα ακόμα είδος προπόνησης που ανήκει σε αυτή την κατηγορία, την «μπάλα BOSU»!


ΙΣΤΟΡΙΑ-ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο εμπνευστής του BOSU λέγεται David Weck, ο οποίος την λάνσαρε στην αγορά το 1999. Το όνομα BOSU βγαίνει από την φράση “Both Sides Up”, που στη ουσία σημαίνει ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από τις δύο πλευρές! Τα τελευταία χρόνια ο όρος έχει τροποποιηθεί από κάποιους στην φράση “Both Sides Utilised”. Η μπάλα BOSU, είναι βασικά μια «μισή μπάλα» ή αν προτιμάτε ένα ημισφαίριο και από την άλλη μια επίπεδη βάση. Όταν ο θόλος είναι στραμμένος προς τα πάνω, η BOSU έχει μεν μια αστάθεια λόγω της ελλειπτικής επιφάνειας αλλά ταυτόχρονα η βάση της είναι σταθερή κάτω στο έδαφος. Όταν όμως ο θόλος είναι στραμμένος προς τα κάτω, τότε το επίπεδο της αστάθειας αυξάνεται κατακόρυφα, λόγω της μικρότερης βάσης στήριξης αλλά και φυσικά λόγω της ελλειπτικής επιφάνειας.


Ατομική προπόνηση & από τις δύο πλευρές

ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ-ΟΦΕΛΗ
Η μπάλα BOSU μπορεί να χρησιμοποιηθεί από αρχάριους και επαγγελματίες, όλων των ηλικιών, ατομικά ή σε ομαδικά προγράμματα. Επίσης χρησιμοποιείται πολύ συχνά ως μέθοδος αποκατάστασης από τραυματισμούς. Τα οφέλη που αποκομίζει ένας αθλούμενος είναι τα εξής:

·        Βελτίωση του νευρομυϊκού συστήματος (βελτίωση ισορροπίας κ.α.)
·        Αύξηση δύναμης
·        Αύξηση μυϊκής αντοχής
·        Αύξηση κινητικότητας
·        Αύξηση μεταβολισμού
·        Πρόληψη και βελτίωση των συμπτωμάτων της οστεοπόρωσης και της αρθρίτιδας
·        Πρόληψη μυοσκελετικών κακώσεων

Με λίγα λόγια για να μην σας κουράζουμε η προπόνηση με μπάλα BOSU έχει όλα τα χαρακτηριστικά της λειτουργικής προπόνησης και φυσικά έχουμε κι εδώ αυξημένη ενεργοποίηση του «πυρήνα» του σώματος.


Ομαδικά προγράμματα BOSU

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
Στην προπόνηση με μπάλα BOSU μπορεί να χρησιμοποιηθεί κι άλλος βοηθητικός εξοπλισμός (εκτός από τον πλήρη επίσημο που παρέχει η ίδια η εταιρεία), είτε για να έχουμε αύξηση της δυσκολίας είτε για να βάλουμε ποικιλία στο προπονητικό μας πρόγραμμα. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αλτήρες, kettlebells, λάστιχα, μπάλες Pilates (οποιουδήποτε μεγέθους) κ.α.! Συνοπτικά, οι ασκήσεις που μπορούμε να εκτελέσουμε με παραλλαγές ή χωρίς, ή με διάφορους συνδυασμούς είναι πάρα πολλές!

Πλήρης επίσημος εξοπλισμός για μπάλα BOSU

ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Τα τελευταία χρόνια διεξήχθησαν διάφορες έρευνες και συνέκριναν 2 ομάδες αθλητών, όπου η μία ομάδα έκανε προπόνηση κάνοντας χρήση μπάλας BOSU  και η άλλη χωρίς. Έπειτα έγινε σύγκριση των επιδόσεων τους σε συγκεκριμένες ασκήσεις  με σταθερή βάση(π.χ. στήριξη σε δύο πόδια) και δεν βρέθηκαν σημαντικές διαφορές. Όμως όταν μπήκε μέσα ο παράγοντας αστάθεια (π.χ. στήριξη σε ένα πόδι), οι διαφορές ήταν σημαντικά μεγαλύτερες υπέρ των αθλητών που έκαναν προπόνηση με μπάλα BOSU.

Όπως λέμε σε κάθε άρθρο...ρωτήστε, δοκιμάστε και αν είναι αυτή η άσκηση για σας τότε...ΚΑΛΗ ΑΡΧΗ!

Σαββάδης Βασίλης
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής
Personal Trainer

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου